Het Coronavirus - update & veelgestelde vragen

--UPDATE 18 november

Is het verstandig om nu een vakantie te boeken voor 2022?
Ja, dat is het zeker! Natuurlijk hebben we geen glazen bol en kunnen we de toekomst niet voorspellen, maar we kunnen je wel de volgende zekerheden bieden:

1) Hoe eerder je boekt, hoe groter de kans is dat jouw eerste keus vakantie nog beschikbaar is. Dit geldt met name voor de beperkte beschikbaarheid van bijvoorbeeld 1-persoonskamers of de mogelijkheid om hulpmiddelen mee te nemen.

2) Omdat we sowieso niet weten hoe de toekomst eruit ziet adviseren wij je dringend om een Allrisk Annuleringsverzekering af te sluiten. Deze verzekering biedt je mogelijkheden om jouw vakantie te annuleren om de onvoorziene reden (en buiten jouw schuld) die voor jou belangrijk is. Afhankelijk van de reden ontvang je 75-100% van de annuleringskosten terug. Let wel: annuleren als gevolg van Corona is niet altijd verzekerd: dit is afhankelijk van het moment van boeken en het reisadvies dat dan geldt voor het betreffende land. https://www.europeesche.nl/nieuws/coronavirus-vraag-en-antwoord

3) Zodra je een nieuwe vakantie boekt, valt deze boeking onder de garantie van SGR, Stichting Garantiefonds Reisgelden. Dat betekent dat je er altijd van verzekerd bent dat jouw (aan)betaling terugbetaald wordt indien wij in financieel zwaar weer terecht komen.

4) Mocht het Corona-virus in 2022 reden zijn dat wij de reis niet kunnen uitvoeren, wordt de reis kosteloos geannuleerd. In deze situatie ontvang je jouw (aan)betaling terug binnen de wettelijke termijn van 14 dagen.
 

Gaan vakanties vanaf 13 november tot 1 december 2021 door?
De vakanties met bestemming in Nederland zijn als gevolg van de aangekondigde maatregelen in Nederland geannuleerd. De vakantie naar Eurodisney zal wel uitgevoerd worden, omdat geen aanvullende maatregelen gelden in Frankrijk.

Gaan vakanties vanaf 1 december t/m 31 december 2021 door?
Met de kennis van vandaag en de richtlijnen die vandaag gelden, worden alle reizen uitgevoerd zoals deze gepland staan. Let wel: om op vakantie te kunnen gaan in groepsverband dien je volledig gevaccineerd te zijn. Dit geldt voor vakanties binnen Nederland en voor reizen naar het buitenland. Ook al ben je volledig gevaccineerd en heb je wellicht geen klachten, je kunt nog steeds besmet zijn met het Covid-19 virus. Daarom vragen we jouw aandacht voor het volgende.

Om een uitbraak van het virus tijdens de vakantie te voorkomen verzoeken wij je op de dag van vertrek een verplichte zelftest te doen. We willen immers allemaal dat je gezond begint aan de vakantie en niet anderen tijdens de vakantie besmet, waardoor we genoodzaakt zijn de vakantie voortijdig af te breken. Het is belangrijk om dit zo kort mogelijk voor vertrek te doen, omdat je dan ook de meest actuele gezondheidssituatie meet. Is de uitslag negatief? Dan kan de vakantie beginnen. Krijg je een positieve uitslag, neem dan direct contact op met Het Buitenhof (tijdens kantooruren 0182-587050, buiten kantoortijden 06-54740963). Vervolgens zullen wij je adviseren om je officieel te laten testen bij de GGD en helaas zullen wij moeten besluiten dat je niet kan deelnemen aan de vakantie.

Moet ik gevaccineerd zijn als ik op vakantie ga?
Wanneer je een groepsreis hebt geboekt, moet je kunnen aantonen dat je volledig gevaccineerd bent. Voor vertrek dien je ons een digitale en papieren kopie van jouw QR-bewijs toesturen om dit aan te tonen.

Hoe moet ik bewijzen dat ik ben gevaccineerd?
Sinds 1 juli 2021 bestaat het EU Digitaal Corona Certificaat (DCC), het zogenaamde Corona-paspoort. Dit certificaat is feitelijk een QR-code, waarin gecodeerd vermeld staat of je (volledig) bent gevaccineerd. Om dit certificaat te krijgen dien je
1) De CoronaCheck-app te downloaden op je telefoon, of
2) Het certificaat te printen via www.CoronaCheck.nl

Om tijdig over jouw vereiste documenten te beschikken, lees de informatie op de website van de rijksoverheid goed door.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/coronabewijs/coronabewijs-voor-reizen

Waarom moet ik volledig gevaccineerd zijn om mee te kunnen reizen op een groepsreis?
Volgens de huidige richtlijnen mogen we verblijven in een accommodatie, eten of drinken in een restaurant, een excursie maken of een landsgrens oversteken, wanneer we van elke deelnemer aan een vakantie een QR-code kunnen laten zien, waarmee we moeten aantonen dat je volledig gevaccineerd bent. Het is weliswaar in een aantal situaties mogelijk dat je ook dagelijks kunt laten testen voor toegang, echter dit is voor ons praktisch niet uitvoerbaar. Immers, deze testlocaties zijn niet altijd in de buurt van ons verblijf. In de praktijk zou dat betekenen dat je je meerdere keren gedurende jouw vakantie moet laten testen en daar hebben wij helaas geen tijd en extra begeleiders voor. Dat is dan ook de reden dat we heel duidelijk stellen dat je, met de kennis van vandaag en de richtlijnen die nu gelden, volledig gevaccineerd dient te zijn om met ons in groepsverband op vakantie te kunnen gaan.

Mijn geboekte vakantie staat op “gegarandeerd vertrek”, kan de reis toch nog geannuleerd worden?
Dat kan alleen indien we niet mogen reizen als gevolg van bijvoorbeeld aangescherpte maatregelen door de overheid en/of veiligheidsregio’s. Wanneer we de veiligheid en gezondheid van onze reizigers en vrijwilligers niet kunnen garanderen, zullen wij alsnog besluiten vakanties te annuleren. Het Buitenhof zal je hierover tijdig informeren en indien mogelijk een alternatief reisaanbod aanbieden. Mocht je hiermee niet akkoord gaan, dan zal Het Buitenhof binnen 14 dagen jouw (aan)betaling terugstorten op jouw rekening.


Krijg ik een reisvoucher wanneer Het Buitenhof een reis annuleert?

Indien Het Buitenhof besluit vakanties te annuleren als gevolg van Corona, dan ontvang je géén Corona-voucher, maar sowieso jouw betaling binnen 14 dagen terug. Deze Geld-terug-garantie biedt ook weer zekerheid!
 

Kan ik wachten met betaling tot ik zeker weet dat de reis doorgaat?
Nee, dat kan niet. Bij het boeken van de reis ben je met ons een reisovereenkomst aangegaan. Je bent wettelijk verplicht om hier aan te voldoen binnen de gestelde termijnen. Mocht jouw reis door het Coronavirus niet doorgaan, dan zorgen wij voor een passend alternatief of wij storten binnen 14 dagen de door jou gedane (aan)betaling terug op jouw rekening (je ontvangt geen reisvoucher). 
 

Mag je ook mee op reis als je (nog) niet gevaccineerd bent?
Nee, dat is helaas niet mogelijk. Volgens de huidige richtlijnen mogen we verblijven in een accommodatie, eten of drinken in een restaurant, een excursie maken of een landsgrens oversteken, wanneer we van elke deelnemer aan een vakantie een QR-code kunnen laten zien, waarmee we moeten aantonen dat je volledig gevaccineerd bent. Het is weliswaar in een aantal situaties mogelijk dat je ook dagelijks kunt laten testen voor toegang, echter dit is voor ons praktisch niet uitvoerbaar. Immers, deze testlocaties zijn niet altijd in de buurt van ons verblijf. In de praktijk zou dat betekenen dat je je meerdere keren gedurende jouw vakantie moet laten testen en daar hebben wij helaas geen tijd en extra begeleiders voor. Dat is dan ook de reden dat we heel duidelijk stellen dat je, met de kennis van vandaag en de richtlijnen die nu gelden, volledig gevaccineerd dient te zijn om met ons in groepsverband op vakantie te kunnen gaan.
 

Groepsreizen in Coronatijd, hoe veilig is dat?

Wanneer je een groepsreis boekt ga je met een groep mensen op reis. Dat betekent dan ook dat wij als groep bij elkaar zijn en samen genieten van een mooie vakantie. Het betekent ook dat we ons niet altijd kunnen houden aan de 1,5 meter richtlijn. Denk hier bijvoorbeeld aan bij het rijden in minibusjes/touringcars, excursies en indeling aan eettafels en slaapkamers. Daarom is het ook zo belangrijk om voor vertrek je gezondheid te controleren (dit noemen we triage) en bij enige twijfel ons te informeren. Een belangrijk meetmiddel: doe 1 dag voor vertrek een zelftest, zo weet je zeker dat je veilig op vakantie gaat. Daarnaast dragen we onze mondkapjes in onze minibusjes en touringcars.
 

Moet ik een mondkapje dragen?
Het antwoord hierop is “ja”: In de bus, vliegtuig en in het openbaar vervoer dien je een mondkapje te dragen; dit geldt voor iedereen. Er zijn echter wel uitzonderingen:

  • mensen die vanwege hun (zichtbare of onzichtbare) beperking of chronische ziekte niet in staat zijn een mondkapje te dragen of die daarvan ernstig ontregeld raken, zijn vrijgesteld.
  • mensen die spreken met of iemand assisteren die vanwege een auditieve beperking moeten kunnen liplezen of vanwege een verstandelijke of communicatieve beperking afhankelijk is van non-verbale visuele signalen zijn van het dringende advies uitgezonderd.
  • begeleiders van mensen met een beperking zijn ook uitgezonderd, wanneer de persoon met de beperking door de interactie/begeleiding door iemand met een mondkapje ernstig ontregeld raakt.

    Indien je onder de uitzondering valt, hangt af van jouw persoonlijke situatie. Dat betekent dat je zelf moet aantonen waarom je in aanmerking komt voor uitzondering van de mondkapjesplicht. Politie, handhavers of OV-personeel kan jou vragen om dat aannemelijk te maken. Je kunt het op verschillende manieren aantonen:

    • de Eigen verklaring uitzondering mondkapjesplicht laten zien;
    • het dragen van een faceshield - als dat wel mogelijk is;
    • een bewijs van een behandelrelatie van een (huis)arts of instelling. Dit mag bijvoorbeeld een bewijs van een afspraak bij een arts zijn. Een officiële medische verklaring van uw arts is niet nodig. Het is niet de bedoeling dat u uw (huis)arts belt voor een nieuw op te stellen document.
    • een verklaring van een begeleider of een naaste die gebeld kan worden;
    • een hulpmiddel of relevante medicijnen laten zien.

    Voor meer informatie over dit specifieke onderwerp kijk hier op de website van de Rijksoverheid.
     

Wat is het huidige reisadvies?
Dit is afhankelijk per land, zelfs per regio en wijzigt regelmatig. Kijk voor de laatste update op de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Voor vertrek: Wat als ik niet meer op vakantie wil?

Ik heb een allrisk annuleringsverzekering afgesloten: biedt deze verzekering de garantie dat alle annuleringskosten vergoed worden als gevolg van Corona?
Nee, dat is geen garantie. Immers, de verzekering biedt dekking indien de situatie onvoorzien is. Ook wordt er in sommige situatie tot maximaal 75% van de annuleringskosten vergoed. Op de website van onze verzekeraar Europeesche vind je antwoord op de meest gestelde vragen: www.europeesche.nl/nieuws/coronavirus-vraag-en-antwoord
 

Situatie 1: Het Buitenhof heeft bevestigd dat de reis doorgaat
Je kunt jouw vakantie niet zonder kosten annuleren, in geval van annulering gelden de “normale” annuleringsvoorwaarden en kosten. Wij houden wel rekening met de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse zaken en de afgegeven richtlijnen in Nederland. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op, afhankelijk van de betreffende situatie zullen wij een besluit nemen en maatregelen treffen.
 

Situatie 2: Het Buitenhof heeft nog niet bevestigd dat de reis geannuleerd wordt, een definitief besluit wordt +/- 8-6 weken voor vertrek gecommuniceerd.
Je kunt jouw vakantie niet zonder kosten annuleren; in geval van annulering gelden de gebruikelijke annuleringsvoorwaarden en kosten. Wij houden wel rekening met de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse zaken en de afgegeven richtlijnen in Nederland. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op, afhankelijk van de betreffende situatie zullen wij een besluit nemen en maatregelen treffen.
 

Situatie 3: Ik wil mijn geplande vakantie annuleren in verband met Corona. Ik ben zelf niet ziek, maar mijn reisbestemming is getroffen door het Coronavirus. Daarom wil en/of kan ik niet meer op vakantie naar dit gebied. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsdekking?
De standaard annuleringsdekking biedt hiervoor geen dekking. Mogelijk biedt de allrisk annuleringsverzekering wel een dekking (max. 75% van de annuleringskosten). Dit is afhankelijk van de bestemming, het moment waarop jij jouw vakantie hebt geboekt en jouw persoonlijke situatie. Bespreek dit met onze collega’s op kantoor, zij adviseren je graag. Is jouw reis geannuleerd door Stichting Het Buitenhof? Dan wordt de vakantie kosteloos geannuleerd en ontvang je binnen 14 dagen jouw (aan)betaling terug. Je ontvangt dus geen Coronavoucher.
 

Situatie 4: Ik wil mijn geplande vakantie annuleren omdat ik in de risico groep zit. Mijn arts adviseert om niet te reizen in verband met de Corona pandemie. Daarom wil en/of kan ik niet meer op vakantie. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsverzekering?
De standaard annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking. Mogelijk biedt de allrisk annuleringsverzekering wel een dekking (max. 75% van de annuleringskosten). Dit is afhankelijk van de bestemming, het moment waarop jij jouw vakantie hebt geboekt en jouw persoonlijke situatie. Bespreek dit met onze collega’s op kantoor, zij adviseren je graag.
Is jouw reis geannuleerd door Stichting Het Buitenhof? Dan wordt de vakantie kosteloos geannuleerd en ontvang je binnen 14 dagen jouw (aan)betaling terug. Je ontvangt dus geen reisvoucher.
 

Situatie 5: Is er dekking op de annuleringsverzekering als ik thuis in quarantaine moet blijven en niet op reis mag omdat ik in aanraking ben geweest met iemand met het virus?
De standaard annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking. Als je een allrisk annuleringsverzekering hebt afgesloten geldt hiervoor wel een dekking, maximaal 75% van de annuleringskosten. Zie hier verdere uitleg.
 

Biedt het Calamiteitenfonds uitkomst?
Het Calamiteitenfonds biedt geen dekking voor ziektes. De definitie van een calamiteit in de garantieregeling is: “een door molest of een natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.” Bij ziektes en epidemieën is daarvan geen sprake. Voor meer informatie zie: www.calamiteitenfonds.nl/nieuws/coronavirusgeendekking

 Wat gebeurt er wanneer Stichting Het Buitenhof reizen gaat annuleren?
• We nemen contact met jou / jouw contactpersoon op om alles door te spreken. Natuurlijk kijken wij naar de mogelijkheden.
• Als we jou niet kunnen omboeken naar een gepaste reis, dit jaar of volgend jaar, ontvang je van ons binnen 14 dagen jouw (aan)betaling retour op jouw rekening.


Tijdens de vakantie: Mag ik mijn reis afbreken?

Is er dekking op mijn annuleringsverzekering als ik onverhoopt eerder terug ben gekeerd vanwege een gewijzigd reisadvies? Bijvoorbeeld van code geel naar code oranje of rood.
De standaard annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking. Heb je een Allrisk annuleringsdekking? Dan worden de niet-genoten reisdagen vergoed voor 75%.
 

Ik ben al op vakantie, en wil i.v.m. angst voor Corona mijn reis afbreken. Kan ik een beroep doen op mijn annuleringsverzekering voor de niet gebruikte reisdagen?
De annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking.
 

Het coronavirus is bij mij of een reisgenoot vastgesteld. Kan ik nu een beroep doen op mijn annuleringsdekking?
De standaard annuleringsverzekering en de Allrisk-annuleringsverzekering bieden dan dekking voor het annuleren van een nog te beginnen reis. Is het coronavirus bij jou of jouw reisgenoot aantoonbaar vastgesteld op het moment dat je op reis bent en terug naar huis wilt reizen? Dan biedt de annuleringsverzekering geen dekking. Je kunt dan mogelijk wel een vergoeding krijgen voor extra reis- en verblijfskosten als je een reisverzekering heeft.
 

Blijft mijn reisverzekering geldig als ik door deze situatie langer op reis ben dan gepland?
Duurt jouw reis door een onvoorziene vertraging, buiten jouw wil om, langer dan dit aantal geplande dagen? Dan blijft jouw reisverzekering geldig tot het eerst mogelijke moment dat je naar huis kunt terugkeren.
 

Ik ben op reis en heb extra reis- en verblijfkosten omdat ik door het Coronavirus langer op mijn reisbestemming moet blijven. Is dit verzekerd?
Extra reis- en verblijfkosten zijn verzekerd als jij of een medereiziger ernstig ziek wordt tijdens de reis.

Ik ben op reis en moet medische kosten maken door het Coronavirus. Is dit verzekerd?
Je bent verzekerd voor schade door ziekte tijdens de reis als aanvulling op de vergoeding van jouw zorgverzekering, mits je deze verzekering hebt afgesloten bij Stichting Het Buitenhof. Let op: jouw zorgverzekering dient ook dekking te bieden in het land waar je op reis bent. Er wordt uitsluitend een aanvullende vergoeding vanuit de reisverzekering gedaan.
  

 
Bekijk hier de COVID-19 maatregelen "aangepaste vakanties"
 

Bekijk hier het protocol Corona van Stichting Het Buitenhof

Meer informatie over het Coronavirus